Tanker til folkeskolen

Bæredygtighed starter i folkeskolen.

6-klassen

Sterling skrev engang We are educated by and large to compete and consume, rather then to care and conserve. This means that in terms af sustainabillety education is boath part of the problem and the solution.

 

At vi igennem folkeskolerne lærer at være ekstremt konkurrenceorienteret i et uddannelsessystem der udvikler og understøtter at være forbrugere i stedet for at udvikle færdigheder i at passe på og tage os af , gør sandsynligvis både uddannelsessystemet til udfordringen og løsningen når vi taler bæredygtighed.

Det er måske på tide vi ryster posen og gør op med troen på at blot flere timer på skolebænken er med til at sikre vores velfærd og konkurrenceevne. Måske skulle vi i stedet bruge den styrke vi er kendt for ude i verden , nemlig vores evne til at tænke ud af boksen og designe. Hvorfor ikke bygge et løsningsorienteret undervisningssystem der ikke kun understøtter børnenes muligheder for at udvikle relevante færdigheder indenfor traditionelle undervisningsfag, men også udvikler elevernes evne til løsningsorienteret Design-Thinking og håndværksmæssige færdigheder. I stedet for at spørge vores børn, hvad de vil være, når det bliver store, bør vi måske spørge dem, og indrette skolesystemet til at imødekomme hvilket problem de gerne vil løse ?

Var det en ide i endnu højere grad at understøtte børnenes læring ved at gøre undervisningen relevant og håndgribeligt for børnene igennem tilbud der koblede praktisk projektorienterede forløb på undervisningen og kobler børnene på fag relevante projekter, der tager højde for børnenes forskellige læringsstile. På den måde gør vi ikke bare skolernes traditionelle læring relevant, vi er også med til at understøtte visionen om et inkluderende skolesystem hvis læring er håndgribeligt for den enkelte elev. På den måde kunne vi være med til at skabe et uddannelsessystem der understøtter udvikling af nye verdensborgere som tænker i trivsel og omsorg, i stedet for vækst og forbrug. Det giver mening i en verden med mangel på Ressourcer, men måske det også vækker genklang i mange af os der ikke længere forbinder forbrug og konstant vækst med hverken bæredygtighed, lykke eller trivsel.

klassevarelse